Deprecated: Required parameter $width follows optional parameter $attach_id in /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-content/themes/colorwaytheme_new/functions/dynamic-image.php on line 226 Deprecated: Required parameter $height follows optional parameter $attach_id in /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-content/themes/colorwaytheme_new/functions/dynamic-image.php on line 226 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-content/themes/colorwaytheme_new/functions/dynamic-image.php:226) in /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-content/themes/colorwaytheme_new/functions/dynamic-image.php:226) in /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-content/themes/colorwaytheme_new/functions/dynamic-image.php:226) in /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-content/themes/colorwaytheme_new/functions/dynamic-image.php:226) in /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-content/themes/colorwaytheme_new/functions/dynamic-image.php:226) in /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-content/themes/colorwaytheme_new/functions/dynamic-image.php:226) in /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-content/themes/colorwaytheme_new/functions/dynamic-image.php:226) in /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-content/themes/colorwaytheme_new/functions/dynamic-image.php:226) in /customers/8/a/3/humanii.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 {"id":263,"date":"2016-09-02T17:17:32","date_gmt":"2016-09-02T15:17:32","guid":{"rendered":"http:\/\/www.humanii.se\/?page_id=263"},"modified":"2016-09-02T17:20:32","modified_gmt":"2016-09-02T15:20:32","slug":"referenser","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.humanii.se\/referenser\/","title":{"rendered":"Referenser"},"content":{"rendered":"

Frank Johnson LDG<\/strong>
\n<\/span>Under mina 50 \u00e5r som managmentkonsult har jag \u00e5terkommande s\u00f6kt efter redskap f\u00f6r att f\u00e5 en f\u00f6rdjupad kunskap om vem jag \u00e4r, f\u00f6rst\u00e5 den person jag \u00e4r och mitt s\u00e4tt att kommunicera samt hur jag f\u00f6rh\u00e5ller mig till andra m\u00e4nniskor privat och professionellt. Detta har jag gjort f\u00f6r att m\u00f6jligg\u00f6ra att vara en resurs f\u00f6r m\u00e4nniskor privat och i mitt arbete. Med APF lyssningstr\u00e4ning och med Sonjas professionella st\u00f6d har detta blivit m\u00f6jligt.\u00a0 Sonjas unika kompetens och erfarenhet har bidragit till stor framg\u00e5ng b\u00e5de personligt och professionellt.<\/span><\/p>\n

Kristina Ri\u00b4sen LDG<\/strong>
\n<\/span>Att g\u00e5 i APF hos Sonja medf\u00f6rde insikter som f\u00f6r\u00e4ndrat mitt liv. Medvetenhet om hur viktigt anknytnings processen \u00e4r och att den var mindre m\u00f6jlig f\u00f6r mig att f\u00e5 som nyf\u00f6dd. Fick den hos Sonja och i APF tr\u00e4ningen. Den bredd Sonja besitter som terapeut \u00e4r unik.<\/span><\/p>\n

Axel\u00a0<\/strong>
\n<\/span>Jag fick g\u00f6ra Sonjas behandling under mitt sista \u00e5r i Gymnasiet. Jag hade testat det mesta f\u00f6r att hantera min dyslexi och pluggstress. Det var bara vissa situationer i vardagen som det k\u00e4ndes som att man aldrig skulle bli bekv\u00e4m i. Eftersom bara ett par g\u00e5nger s\u00e5 m\u00e4rkte jag att det var b\u00e4ttre, och efter hela behandlingen var det mer eller mindre borta. Jag kan enkelt s\u00e4ga att detta var det b\u00e4sta beslut i mitt liv. Tack f\u00f6r allt Sonja!<\/span><\/p>\n

Cecilia<\/strong>
\n<\/span>\u201dAPF-tr\u00e4ningen hos Sonja har f\u00f6r mig varit fantastiskt givande, den har hj\u00e4lpt mig att h\u00f6ja min energiniv\u00e5 s\u00e5 jag orkar leva ett rikare liv. Jag kommunicerar l\u00e4ttare med min omgivning och beh\u00f6ver inte l\u00e4ngre tid att reflektera som tidigare utan kan ge tydliga och nyanserade svar direkt i olika situationer \u2013 jag finner orden p\u00e5 en g\u00e5ng, vilket jag inte gjorde f\u00f6rut. Den har ocks\u00e5 gjort att jag kan st\u00e5 upp mer f\u00f6r mig sj\u00e4lv och ta plats p\u00e5 ett bra s\u00e4tt och blir lyssnad p\u00e5. Detta tillsammans med Sonjas varma och ink\u00e4nnande s\u00e4tt g\u00f6r att jag varmt kan rekommendera Human Integration till den som vill ha varaktiga positiva f\u00f6r\u00e4ndringar i sitt liv<\/span>.<\/span><\/p>\n

Annette<\/strong>
\n<\/span>H\u00f6sten 2011 gick jag i samtalsterapi i kombination med APF hos Sonja Dunkars, p\u00e5 Human Integration Institue.<\/span><\/p>\n

Effekterna av lyssnandet har kommit gradvis. Jag upplever att det gett mig ett inre lugn och en b\u00e4ttre sj\u00e4lvk\u00e4nnedom. Jag k\u00e4nner mig numera tryggare i mina val och mindre r\u00e4dd inf\u00f6r utmaningar.<\/span><\/p>\n

Samtalen med Sonja har varit givande i det att jag har st\u00f6rre f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r orsaken till mitt beteende. Jag har stort f\u00f6rtroende f\u00f6r Sonja. Hon \u00e4r ink\u00e4nnande, intresserad och inger hopp. Hon st\u00e5r f\u00f6r acceptans, d\u00e5 det inte alltid \u00e4r l\u00e4tt att f\u00e5 ihop livspusslet.<\/span><\/p>\n

Med hennes bakgrund som psykolog och arbete med utredningar kring barn har hon ocks\u00e5 f\u00e5tt f\u00f6rtroendet att hj\u00e4lpa tv\u00e5 av v\u00e5ra barn. V\u00e5r \u00e4ldste son fick genom APF hj\u00e4lp med koncentrationssv\u00e5righeter kring skolarbetet d\u00e5 han gick i 4:e klass. V\u00e5r yngste son, som fick diagnosen asperger vid 9 \u00e5rs \u00e5lder har f\u00e5tt stor hj\u00e4lp med lyssnandet f\u00f6r att komma \u00f6ver sin inre oro. Han \u00e4r numera tryggare i sig sj\u00e4lv och har l\u00e4ttare att motiveras till skolg\u00e5ng, vilket var ett stort problem tidigare. Sonja har ocks\u00e5 hittat l\u00f6sningar kring att motivera v\u00e5r son till att komma och lyssna.<\/span><\/p>\n

Barbro och Peter<\/strong>
\n<\/span>”Vi har tv\u00e5 barn med neurologiska funktionshinder, som har haft en l\u00e5ng kontakt med psykolog\u00a0Sonja D. och d\u00e4rvid f\u00e5tt sk psykofonologisk tr\u00e4ning, APF. S, startade tr\u00e4ningen vid sex \u00e5rs \u00e5lder. Hon hade d\u00e5 uttalade autistiska symtom med tal\u00a0och motoriska sv\u00e5righeter. Tr\u00e4ningen har p\u00e5 ett fantastiskt s\u00e4tt medverkat till \u00a0att\u00a0talet, l\u00e4sf\u00f6rm\u00e5gan och inte minst f\u00f6rm\u00e5gan till social kontakt och interaktion markant f\u00f6rb\u00e4ttrats.\u00a0\u00a0”A” hade en diagnosticerad ADHD med hyperaktivitet,\u00a0sv\u00e5ra koncentrationssv\u00e5righeter samt f\u00f6rsenat tal, kognitiva sv\u00e5righeter\u00a0och sv\u00e5righeter med\u00a0b\u00e5de fin- och grovmotorik. \u00c4ven han startade tr\u00e4ningen vid sex \u00e5rs \u00e5lder. Tr\u00e4ningen har f\u00f6r honom inneburit att hans sv\u00e5righeter har minskat avsev\u00e4rt inom alla dessa omr\u00e5den. Tr\u00e4ningen har inneburit att b\u00e4gge barnen kunnat fungera allt b\u00e4ttre\u00a0b\u00e5de i skola och i andra sociala sammanhang. De har sj\u00e4lva \u00e4lskat att g\u00e5 till tr\u00e4ningen och blivit mycket st\u00e4rkta\u00a0\u00a0i sitt sj\u00e4lvf\u00f6rtroende och sin sj\u00e4lvk\u00e4nsla<\/span><\/p>\n

genom den fina\u00a0kontakt Sonja D. har etablerat med dem. Som f\u00f6r\u00e4ldrar har vi k\u00e4nt oss mycket trygga och f\u00f6rst\u00e5dda av Sonja D. Hennes djupa psykologiska kunskap har tillsammans med APF borgat f\u00f6r en en seri\u00f6s, individuellt utvecklad tr\u00e4ning.<\/span><\/p>\n

Vi \u00e4r djupt tacksamma f\u00f6r att v\u00e5ra barn f\u00e5tt m\u00f6jligheten att delta i APF-tr\u00e4ningen samt m\u00f6ta Sonja Dunkars.”\u00a0\u00a0<\/span><\/p>\n

Redan n\u00e4r jag var liten m\u00e4rkte min mamma att det var n\u00e5gonting som inte st\u00e4mde med mig n\u00e4r det kom till min l\u00e4sning och inl\u00e4rning. Sj\u00e4lv uppt\u00e4ckte jag att jag tyckte att skolan var f\u00f6r sv\u00e5r redan i sex\u00e5rs, det var tufft f\u00f6r mig att h\u00e4nga med i samma takt som mina klasskompisar och jag kom efter redan i de yngre klasserna. Mina sv\u00e5righeter var att l\u00e4sa, koncentrera mig, att h\u00e5lla en r\u00f6d tr\u00e5d i resonemang och att formulera mig. Inte nog med att jag haft sv\u00e5rt att ta till mig kunskap i skolan har det varit sv\u00e5rt att f\u00e5 ut det som v\u00e4l kommit in. Att skriva en uppsats har varit ungef\u00e4r lika sv\u00e5rt som att skriva en uppsats p\u00e5 ett fr\u00e4mmande spr\u00e5k. N\u00e4stintill om\u00f6jligt.<\/p>\n

NN<\/strong>
\nJag blev utredd f\u00f6r dyslexi n\u00e4r jag gick i mellanstadiet, men det enda som konstaterades d\u00e5 var att min l\u00e4shastighet var f\u00f6r l\u00e5ngsam. Logopedens tester kunde inte ge en tillr\u00e4ckligt tydlig bild av hur jag fungerade och hur komplex min situation faktiskt var och kunde d\u00e4rf\u00f6r inte ge mig det st\u00f6d jag hade beh\u00f6vt. N\u00e4r jag var yngre klarade jag med n\u00f6d och n\u00e4ppe av mitt skolarbete, och jag var d\u00e5 helt beroende av att en vuxen satt med mig och \u00e5tergav faktatexter, hj\u00e4lpte mig att formulera mig och v\u00e4gledde mig genom hela arbetsprocessen. Men n\u00e4r jag sedan b\u00f6rjade i h\u00f6gstadiet blev det en \u00e4nnu st\u00f6rre utmaning \u00e4n tidigare, kunskapsniv\u00e5n h\u00f6jdes, arbetstempot \u00f6kade och uppgifterna i skolan blev fler och mer omfattande. Att ocks\u00e5 bli betygsatt utifr\u00e5n prestation i skolan blev en stor stress f\u00f6r mig och den stressen tog sig till slut i uttryck av d\u00e5lig sj\u00e4lvk\u00e4nsla, depression, och sv\u00e5righeter att integrera socialt. Att hantera skola och psykisk oh\u00e4lsa parallellt har varit en kamp f\u00f6r mig.<\/p>\n

Jag fick \u00e4gna mer tid \u00e5t skolarbetet \u00e4n m\u00e5nga av mina klasskompisar och kan i dag se tillbaka och \u00f6nska att jag f\u00e5tt hj\u00e4lp tidigare.<\/p>\n

N\u00e4r jag tr\u00e4ffade Sonja hade jag g\u00e5tt ut gymnasiet.<\/p>\n

Hon visste ingenting om min skolsituation n\u00e4r vi tr\u00e4ffades och hon gjorde ett lyssningstest p\u00e5 mig f\u00f6r att se hur min lyssningskurva s\u00e5g ut. Det f\u00f6rsta hon sa till mig n\u00e4r hon s\u00e5g min lyssningskurva var \u201dGrattis till studenten!\u201d. Det var en stor bekr\u00e4ftelse, f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen p\u00e5 hela min skoltid s\u00e5g n\u00e5gon det jag alltid vetat och k\u00e4nt men tvingats h\u00e5lla f\u00f6r mig sj\u00e4lv. Det k\u00e4ndes fantastiskt att f\u00e5 h\u00f6ra n\u00e5gon ber\u00e4tta f\u00f6r mig om hur jag faktiskt fungerade och framf\u00f6rallt varf\u00f6r. Att andra aldrig sett och bekr\u00e4ftat hur sv\u00e5rt jag har haft det har gjort att jag sj\u00e4lv f\u00f6rminskat det. D\u00e4r och d\u00e5 fick jag bekr\u00e4ftat att min utmaning var betydligt st\u00f6rre \u00e4n att jag l\u00e4ste l\u00e5ngsamt. I och med att jag s\u00e5g att det fanns n\u00e5gonting som kunde hj\u00e4lpa mig fick jag en tydlig utg\u00e5ngspunkt, jag fick en enorm motivation av att det \u00e4ntligen fanns n\u00e5got att g\u00f6ra och ett s\u00e4tt f\u00f6r mig att utvecklas.<\/p>\n

Efter det p\u00e5b\u00f6rjade jag lyssningstr\u00e4ningen. Med hj\u00e4lp av lyssningstr\u00e4ningens f\u00f6rsta del (passiva fasen) kunde jag n\u00e4rma mig det som h\u00e4nt tidigare i mitt liv p\u00e5 ett djupare plan \u00e4n vad jag kunnat med enbart samtalsterapi. Den f\u00f6rsta perioden var en tid f\u00f6r mig att blicka tillbaka i livet och bearbeta det som varit. Genom det l\u00e4rde jag k\u00e4nna mig sj\u00e4lv mer och kunde f\u00f6rst\u00e5 vilka behov jag hade och hur jag skulle g\u00e5 tillv\u00e4ga f\u00f6r att m\u00f6ta de. Att g\u00e5 till grunden med tidigare problem gjorde \u00e4ven att jag kunde m\u00f6ta den problematik jag stod inf\u00f6r fr\u00e5n ett nytt perspektiv.<\/p>\n

I den andra delen av lyssningstr\u00e4ningen (aktiva fasen) b\u00f6rjade jag m\u00e4rka konkreta skillnader. Mina tankar blev mer strukturerade, jag hade enklare att f\u00f6lja en r\u00f6d tr\u00e5d, b\u00e4ttre koncentrationsf\u00f6rm\u00e5ga och l\u00e4ttare att formulera mig, \u00e4ven personerna i min omgivning p\u00e5pekade att jag uttryckte mig mer tydligt. Jag b\u00f6rjade l\u00e4ngta efter att l\u00e4sa och l\u00e4ra mig nya saker. Till min stora f\u00f6rv\u00e5ning uppt\u00e4ckte jag ocks\u00e5 att det var otroligt mycket l\u00e4ttare \u00e4n det n\u00e5gonsin varit innan. Nu kunde jag l\u00e4sa b\u00f6cker, skriva texter, l\u00e4ra mig nya saker och s\u00e5g m\u00f6jligheter p\u00e5 ett helt nytt s\u00e4tt Jag upplevde att tr\u00e4ningen gav mig tillg\u00e5ng till hela mig och min kapacitet.<\/p>\n

Genom lyssningstr\u00e4ningen har jag utvecklat f\u00f6rm\u00e5gan att uttrycka mig s\u00e5 att ocks\u00e5 andra m\u00e4nniskor kan se min kapacitet och vem jag \u00e4r. Jag \u00e4r s\u00e4krare i mig sj\u00e4lv och mer sj\u00e4lvst\u00e4ndig och det \u00e4r sk\u00f6nt att veta att jag kan klara av vardagen helt p\u00e5 egen hand utan hj\u00e4lp fr\u00e5n andra. Lyssningstr\u00e4ningen har gett mig en skjuts i r\u00e4tt riktning.<\/p>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Frank Johnson LDG Under mina 50 \u00e5r som managmentkonsult har jag \u00e5terkommande s\u00f6kt efter redskap f\u00f6r att f\u00e5 en f\u00f6rdjupad kunskap om vem jag \u00e4r, f\u00f6rst\u00e5 den person jag \u00e4r och mitt s\u00e4tt att kommunicera samt hur jag f\u00f6rh\u00e5ller mig till andra m\u00e4nniskor privat och professionellt. Detta har jag gjort f\u00f6r att m\u00f6jligg\u00f6ra att vara […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.humanii.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/263"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.humanii.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.humanii.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.humanii.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.humanii.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=263"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/www.humanii.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/263\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":266,"href":"https:\/\/www.humanii.se\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/263\/revisions\/266"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.humanii.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=263"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}